Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Профил на pavrenski
Име:
Петко Авренски

Възраст:
61

Пол:
мъж

Град:
Варна

Професия:
преподавател по история, география, теология

Интереси:
хоби :кинелогия

Статистика
Популярни постинги:
0

Постинги този месец:
0

Гласове този месец:
0

Коментари този месец:
0

Любими блогове:
1

Блогъри добавили в любими:
1

Блог вълни:
0
Последни постинги

Дяконът на българската свобода замина

(по ръкопис на „Видрица”)
175 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЙЕРОДЯКОН  ИГНАТИЙ

           В едно свое изследване през далечната  1987 година, професор Иван Петев написва статия в сп. „Духовна култура” за животът и делото  на Васил Левски. Почти три десетилетия той изследва както богословски проблеми така и  исторически.  Rсторическата наука е отразила стотици страници за Васил Левски. Иван Петев се е стремил в своите аспекти  да отразява безсмълтния подвиг на Дяконът, но и да ни увлече в свещенните тайни и така да ни срещне с него.  Изследвайки родословието му, професор Петев пише : „Родът на Васил Левски от бащина линия води намалото си от с. Кочмаларе, Карловско (дн. Отец Паисиево, Пловдивско). Далечните му прадеди се редуват поимено : Драгой (1600- 1680), Видул (1650 – 1730) и Кръстил (1709 -1741). Последният е обесен в Цариград, защото заедно с Атанас от Арбанаси се побратимили с цел да свалят султана.Буйни са и двамата синове на Кръстил. Първият от тях – Видул е убит от турците в Пловдив през 1758 г., а вторият – Тудур (Тодор) – е преписвач на Паисиевата история, автор на няколко приписки, останал с една ръка при защита на селото им от нападения на  кърджалии. През 1812 г. Тодор попада в Одринския затвор, заради Кунчо, който ,бил Сабри бей то Пловдив и се укрил в с. Войнягово. Този именно Кунчо, син на убития Тодоров брат Видул, е дядо на Васил Левски. От осемте деца на Кунчо Видулов (1757 – 1830) най-големият му син е прочутият Видул войвода, паднал убит в Троянския балкан през 1833 г., а Иван, бащата на Левски е последното дете на семейството им. Тези данни намираме у Никола Ферменджиев, „Родови хроники”, издадени през 1977 година. Според Гина Кунчева, майката на Левски, „Васил приличал на дядо си Кунчо и чичо си Видул”. По майчина линия от братята на Гина Кунчева най-големият Генчо е търговец и занаятчия. Негово дело е известният в Карлово Караиванов хан, в който Левски често се укривал и провеждал събиранията на Карловския революционен комитет. Вторият по ред вуйчо на Левски е хаджи Василий Караиванов. Като брат на Хилендарския манастир той бил изпратен за таксидиот и изповедник в Карлово и неговите околности. Хаджи Василий има не малкозаслуги за физическото и духовното израстване на своя сестреник Васил, бъдещият Левски. Атанас Караиванов – третият вуйчо  на Васил Левски – се занимава с тръговия. Турците виждат в негово лице буден българин и опасен комита, затова по време на освободителнат авойна той е заловен, измъчван и след това, бит. Най-малкият от вуйчовците на Левски е хасжи Пейо, починал като емигрант в Румъния.  Родителите на Васил Левски, Иван Кунчев и Гина Караиванова Кунчева са дребни занаятчии, „хора , които се трудели чрез бояджийство иработа над чекръка.  През 1937 година във вестник „Литературен глас” излиза статията „За тези, които откърмиха великия дух на Васил Левски”. Автор на статията е Никола Славчев.  В статията се споменава, че Иван Кунчев е сред спомоществувателите в издадената през 1837 г. „Христоматия” на Райно Попович и преведената от Христо п. Василев и издадена през 1844 г. „Александрия”.

      Семейство Кунчеви. Иван и Гина Кунчеви се сдобили с рожба Яна през 1835 година. Сестрата е с две години по-голяма от Васил. Тя се омъжва за Андрей Начов, надживява братята си, дочаква свободата и умира в преклонна възраст. Другите им братя, Христо (р. 1840) и Петър (р. 1844) са по-малки. Последният член на семейството, Марийка умира още като дете.  Христо прави постъпки да бъде приет във Втората легия при брат си Васил. Заминава за Букурещ и води живот на емигрант. Умира на 9 април 1870 година. По-малкият брат, Петър постъпва във Втората легия на Раковски, но след нейното разпускане се насочва към Румъния. Включва се в четата на Христо Ботев. Подписва се Петър Иванов – Левски. По време на Освободителната война той  е в редовете на българското опълчение. В боевете на Шипка показва голяма храброст, но получава и тежка рана. Дочакал освобождението на България, Петър се разболява от туберкулоза и умира през 1881 година. През 1844 г. бащата Иван Кунчев става поръчител на съдружника си и помеа всичките му задължения. Напълно ослепял и през 1851 година починал. През  1850 година  празникът на светите братя кирли  иметодий, установен в Пловдив през 1851 година най-тържствено отпразнуван от учениците и гражданите в Карлово. Годината 1850  според архимандрит Горазд е била година  на Игтатиевото задячване, както по народному се нарича посвещението в дяконски чин.  Смелата постъпка на Иларион макариополски на Великден, 1869 година отекнала ив Карлово. Петнадесет свещеници от околият намазали с катран писмото на Цариградския патриарх, с което анатемосвал всички българи, които се солидализирали с постъпката на Иларион макариополски и публично го подпалили.След смъртта на съпруга си Гина Кунчева поверява сина си Васил на своя брат хаджи Василий. Така през 1862 г. синът на Гина, Васил става послушник при вуйчо си и се  премества да живее при него в метоха на Хилендарския манастир, който се намирал в двора на църквата „Св. Богородица”.  Учител на Васил Кунчев става  Райно Попович. Преместен на служба в Стара Загора хаджи Василий записва Васил в тригодишното местно класно училище. Завършвайки втори клас, Васил е преместен в новоучреденото училище за свещеници в Стара Загора. През 1958 г. хаджи Василий се завръща отново в Карлово. Пострижението на Васил е извършено в деня на св. Екатерина на 24 ноември 1858 г. в Сопотския манастир „Св. Спас”, при което Васил Иванов Кунчев приема монашеското име Игнатий. На следващата 1859 г., при посещението си в Карлово, Пловдивският митрополит Паисий възвел в архимандритско звание хаджи Василий и в йеродяконски чин монаха Игнатий. Всички гореизложени данни намираме  у следните автори : Иван Унджиев, „Съчинения”, Иван Панчовски в Сборника Априлското въстание  и БПЦ, издаден през 1977 г.  Захари Стоянов в своите съчинения описва възвеждането в йеродяконски чин на монаха Игнатий. Архимандрит Горазд пише в сп. Духовна култура през 1981 година : „На 7 декември 1859 г. в манастира „Св. Спас” при Сопот, Левски приема пострижение и безукорно спазва дадените монашески обети за послушание, целомъдрие и нестижание, на Великден, 1864 г. на поляната Алтън чаир, западно то Карлово, йеродякон Игнатий моли приятелите си Христо Василев Пулев и хаджи Георги поп Христов да отрежат косата му, защото от този ден ще се посвети на националното дело”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    . Възрастта на Дякон Игнатий е двадесет и четири години. В писмо до Анастас п. Хинов от 25 август 1872 година, Васил Левски пише : „Аз съм посветил себе си на отечеството си още от 1861 – во лято да  му служа  иработя по народната воля”.  През нощта на 3 март 1862 година Васил Левски напуска метоха прицърквата „Св. Богородица” в Карлово. Пристигав Ниш при своя приятел  Генадий, дякон на светогорския изповедник  архимандрит Виктор. И двамата постъпват веднага в първата легия на Г. С. Раковски. Васил Левски е с прочутият Панайот Хитов, храбрият Стефан Караджа, дядо Ильо Войвода, Васил Друмев (бъдещият митрополит Климент), д-р Павлович, Иван Касабов. Завърнал се през 1863 година от Белград в Карлово, Левски поема служението си като дякон в църквата.  За своите действия и организаторска дейност в легията разбират младежите на Карлово. Всички по-будни и жадни за свободен живот са около дякон Игнатий в карловския храм. Дякон Игнатий е задържан от местните власти, откаран в Пловдивския затвор. След три месеца е освободен по застъпничеството на пловдивски първенци.  През есента на 1863 година Левски заминава за Пловдив и постъпва в училището на Йоаким Груев. Тези сведения намираме у Иван Унджиев. В събота срещу Велкден на 1864 г. дякон Игнатий взема участие в последната си тържествена пасхална служба в Карлово. Заедно със свои верни приятели излиза извън града в местността „Алтън чаир”, като сваля расото и отрязва косата си, която грижливо завива в кърпа и слага н пазвата си. Така е записал Иван Унджиев в своите съчинения през 1945 година. Завърнал се в къщи, изважда кърпата с косата, подавя я на майка си Гина Кунчева.  На Второ Възкресение Васил Левски присъства в църквата и частва в богослужението, но само като певец, облечен в цивилни дрехи.  На връх Гергьовден 1864 г. се улавя за учител  и църковен певец. Това свидетелства неговият приятел Петър Попов. Записал ги е Захараи Стоянов. През пролетта на 1866 година Левски емигрира в Румъния. На път за Румъния се среща се в село Конгас със свещеник (поп) Харитон. Запознава се с тревненския зограф Цаньо Захариев, който заедно с баща си му помогнал да бъде назначен  за учител в с. Еникьой (Добруджа).  През пролетта на 1867 г. Васил Левски се озовава в Румъния и по препоръка на Раковски, Панайот Хитов назначава Левски за свой знаменосец. Така през нощта на 28 април четата преминава Дунава при Тутракан, помеа път през Балкана и след многократни схватки с турски потери на 4 август 1867 г. преминава в  Сърбия. Влиза в втората българска легия и се запознава с Аннгел Кънчев. Търсейки помощта на Найден Геров да напусне легията, Левски желае да премине в българска територия с малка чета. Идеята му не се осъществява поради здравословни проблеми. В Блеград, Левски е опиреран и остава на лечение.  На 8 октомври 1867 година умира Г. С. Раковски. Следва и преминаване н ачетата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа в българските земи. Димитър Ценович, касиер на „Българското бощество” в Букурещ предоставя на Васил Левски 30 турски лири и той предприема първата си  проучвателна  обиколка на 11 декември 1868 г. из България, която завършва на 24 февруари 1869 година.  Добродетелните дружини в Букурещ , чиито членове били българи разполагали с много пари, през 1867 г. дали на българските чети за издръжка и въоръжаване 160 лири. Още известните чорбаджии в Троян Нено и Минко Пеновски дават по 10 и 5 лири за комитетската каса. Отец Пахомий, игумен на малкия Дряновски манастир дава 70 лири, а 100 лири дава отец Даскал Аверкий, игумен на манастира „Св. Йоакив Осоговски”. В Букурещ, Левски заедно с Иван Касабов, редактор на в-к „Народност” съставя и отпечатва прокламация „Към българския народ”, подписва я от името на „Привременното правителство”, което щяло да бъде основано и я скрепя с неговия печат. Втората обиколка на Васил Левски из България  е с начална дата1 май 1869 година. Създават се  основите на революционната организация из цяла България. На 26 август отново се завръща в Букурещ. Така до 26 май 1870 година Васил Левски полага усилия да убеди емиграцията да възприеме неговите планове и да обедени своите революционни сили в единен център за общи планови действия в името на свободата. Създаден е БРК (1870 г.). На 27 май 1870 г. Васил Левски навлиза в България. За център на организацията Левски избира гр. Ловеч, чието географско местоположение го прави удобен и сигурен стратегически пункт по пътя от Тракия за Северна България  и Румъния.  През втората половина на 1870 година и първата половина на 1871 година Левски изработва проектоустава на т.н. „Нареда на работниците за освобождение на българския народ”. За втори път Левски посещава българите в Цариград в края на лятото на 1871 година. През коледните пости, 1871 година Васил левски дошъл в СтараЗагора. Свещеник Минчо Войводата (Кънчев) описва имената на организационните комитети  по градове : Търново- Асен, Русе- Кубрат, Сливен – Славомир, Лясковец 0 Аспарух, Варна- Иреремия, Котел – Софрония, Стара Загора – Атил, Разград – Мирослав,  Траян – Боян, Шумен – Крум, Плевен – Любомир, Ловеч – Иван Шишман, Пазарджик – Докум, Пловдив – Дилян, Сопот – Самуил, Ряхово – Нотов, Никопол – Стомир, Лом - Паланка (Амасия), Тулча – Рашомир, Етрополе – Драко, Враца – Борис, София - Роман, Орхание – Сарсаул, Тетевен – Кардан, Свищов – Алцеко, Габрово – Перун, Одрин – Гръмник, Хасково – Цоко, Арабаджиево – Попово. Поучавайки в Стара Загора, Левски насърчава хората, че центъра на комитетскит есъбития трябва да се преместив с. Арабаджиево.  Това пише свещеник Минчо в своята „Видрица”. Пловдивският митрополит Максим е бил верен сътрудник на йеродякон Игнатий в революционното дело. Митрополит Максим пише, че  в началото на 1872 годино Дякон Игнатий пожела да се причасти. Това става в Сопотският девически манастир, гдето с екриеше Апостолът – Дякон, в зимника на килията на монахиня Христина, негова леля. В нейната килия се шееше революционното знаме. Сестра на майка му Гина. Свещеник Енчо намира Дякона да чете причастните молитви пред иконата при запалено кандило и две вощеници. Аз – дякон снех от рамото си  орара и го подадох на Левски, който, облечен в расото на леля си Христина, го постави на рамото си  и с епричасти, като дякот от светия потир. След това тайнодействие ние със свещеник Енча се върнахме вв храма за „Со страхом Божиим”. Това беше последното ми виждане с Левски, мише митрополит Методий, Пловдивски. Уместно е да се отбележи, че в Карлово Дякон Левски е имал моралната и материална подкрепа на семейство д-р Киро Попови и на брата на Киро Попов – Константин, бъдещият Врачански митрополит Константин. Левски подготвя и работи за свикването на Общо събрание на революционните дейци от България и чужбина, което било проведено от 29 април до 4 май 1872 година в Букурещ. То изработва програма на БРЦК, разглежда и приема  подготвения от Левски и обсъден вчастните комитети проектоустав, избира Любен Каравелов за председател на БРЦК, а Левски за Главен апостол н ацяла България, Тракия и Македония. На 22 септември 1872 година, без знанието на Апостола и Ловчанския комитет, Димитър Общи организирал обир на държавната хазна в Арабаконашкия проход. Димитър Общи направил опит да тури ръка на около 125,000 гроша равни на 105 златни лири.  След залавянето на Димитър Общи, Левски се среща с Константин, който му дава подробни сведения по залавянето на комитетските хора и на Димитър Общи и го е посъветвал да не отива в Ловеч и Троян, а да замине за Цариград, а оттам за Румъния. По предание на Константин  същата вечер Левски остава при дякон богослов и дядо Рафаил игумен на сопотския манастир „Св. Спас”. На 25 декември 1872 година Левски успява да влезе в град Ловеч и остава в дома на Николчо Сирков. Двамата зашиват комитетската архива в самара на коня. На 27 декември 1872 година на път за Търново, придружен от Никола Цветков пренощуват в Къкринското ханче. Където е арестуван.  На 6 февруари 1873 година Васил Левски е обесен.  На 7 ноември 1866 година, в едно писмо написано в главния град на Молдова – Яш, изпратено до Георги С. Раковски в Бкурещ, Васил Левски се подписва : „Дякон Игнатий Левски”.  Свещеник Минчо Кънчев в своят а”Видрица” дава описание за изповедта на Дякон Левски на 5 февруари 1873 година. Васил Левски завършил думите н асвоята изповед пред свещеник Тодор Така : „Отче, поменувайме в молитвите си, йеродякон Игнатий”.  

 
175 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ.                  


                                                                                                        
                                          
                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


Категория: История
Прочетен: 2471 Коментари: 1 Гласове: 1
Последна промяна: 11.07.2012 21:13

Дяконът на българската свобода замина

(по ръкопис на „Видрица”)
175 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ЙЕРОДЯКОН  ИГНАТИЙ

           В едно свое изследване през далечната  1987 година, професор Иван Петев написва статия в сп. „Духовна култура” за животът и делото  на Васил Левски. Почти три десетилетия той изследва както богословски проблеми така и  исторически.  Rсторическата наука е отразила стотици страници за Васил Левски. Иван Петев се е стремил в своите аспекти  да отразява безсмълтния подвиг на Дяконът, но и да ни увлече в свещенните тайни и така да ни срещне с него.  Изследвайки родословието му, професор Петев пише : „Родът на Васил Левски от бащина линия води намалото си от с. Кочмаларе, Карловско (дн. Отец Паисиево, Пловдивско). Далечните му прадеди се редуват поимено : Драгой (1600- 1680), Видул (1650 – 1730) и Кръстил (1709 -1741). Последният е обесен в Цариград, защото заедно с Атанас от Арбанаси се побратимили с цел да свалят султана.Буйни са и двамата синове на Кръстил. Първият от тях – Видул е убит от турците в Пловдив през 1758 г., а вторият – Тудур (Тодор) – е преписвач на Паисиевата история, автор на няколко приписки, останал с една ръка при защита на селото им от нападения на  кърджалии. През 1812 г. Тодор попада в Одринския затвор, заради Кунчо, който ,бил Сабри бей то Пловдив и се укрил в с. Войнягово. Този именно Кунчо, син на убития Тодоров брат Видул, е дядо на Васил Левски. От осемте деца на Кунчо Видулов (1757 – 1830) най-големият му син е прочутият Видул войвода, паднал убит в Троянския балкан през 1833 г., а Иван, бащата на Левски е последното дете на семейството им. Тези данни намираме у Никола Ферменджиев, „Родови хроники”, издадени през 1977 година. Според Гина Кунчева, майката на Левски, „Васил приличал на дядо си Кунчо и чичо си Видул”. По майчина линия от братята на Гина Кунчева най-големият Генчо е търговец и занаятчия. Негово дело е известният в Карлово Караиванов хан, в който Левски често се укривал и провеждал събиранията на Карловския революционен комитет. Вторият по ред вуйчо на Левски е хаджи Василий Караиванов. Като брат на Хилендарския манастир той бил изпратен за таксидиот и изповедник в Карлово и неговите околности. Хаджи Василий има не малкозаслуги за физическото и духовното израстване на своя сестреник Васил, бъдещият Левски. Атанас Караиванов – третият вуйчо  на Васил Левски – се занимава с тръговия. Турците виждат в негово лице буден българин и опасен комита, затова по време на освободителнат авойна той е заловен, измъчван и след това, бит. Най-малкият от вуйчовците на Левски е хасжи Пейо, починал като емигрант в Румъния.  Родителите на Васил Левски, Иван Кунчев и Гина Караиванова Кунчева са дребни занаятчии, „хора , които се трудели чрез бояджийство иработа над чекръка.  През 1937 година във вестник „Литературен глас” излиза статията „За тези, които откърмиха великия дух на Васил Левски”. Автор на статията е Никола Славчев.  В статията се споменава, че Иван Кунчев е сред спомоществувателите в издадената през 1837 г. „Христоматия” на Райно Попович и преведената от Христо п. Василев и издадена през 1844 г. „Александрия”.

      Семейство Кунчеви. Иван и Гина Кунчеви се сдобили с рожба Яна през 1835 година. Сестрата е с две години по-голяма от Васил. Тя се омъжва за Андрей Начов, надживява братята си, дочаква свободата и умира в преклонна възраст. Другите им братя, Христо (р. 1840) и Петър (р. 1844) са по-малки. Последният член на семейството, Марийка умира още като дете.  Христо прави постъпки да бъде приет във Втората легия при брат си Васил. Заминава за Букурещ и води живот на емигрант. Умира на 9 април 1870 година. По-малкият брат, Петър постъпва във Втората легия на Раковски, но след нейното разпускане се насочва към Румъния. Включва се в четата на Христо Ботев. Подписва се Петър Иванов – Левски. По време на Освободителната война той  е в редовете на българското опълчение. В боевете на Шипка показва голяма храброст, но получава и тежка рана. Дочакал освобождението на България, Петър се разболява от туберкулоза и умира през 1881 година. През 1844 г. бащата Иван Кунчев става поръчител на съдружника си и помеа всичките му задължения. Напълно ослепял и през 1851 година починал. През  1850 година  празникът на светите братя кирли  иметодий, установен в Пловдив през 1851 година най-тържствено отпразнуван от учениците и гражданите в Карлово. Годината 1850  според архимандрит Горазд е била година  на Игтатиевото задячване, както по народному се нарича посвещението в дяконски чин.  Смелата постъпка на Иларион макариополски на Великден, 1869 година отекнала ив Карлово. Петнадесет свещеници от околият намазали с катран писмото на Цариградския патриарх, с което анатемосвал всички българи, които се солидализирали с постъпката на Иларион макариополски и публично го подпалили.След смъртта на съпруга си Гина Кунчева поверява сина си Васил на своя брат хаджи Василий. Така през 1862 г. синът на Гина, Васил става послушник при вуйчо си и се  премества да живее при него в метоха на Хилендарския манастир, който се намирал в двора на църквата „Св. Богородица”.  Учител на Васил Кунчев става  Райно Попович. Преместен на служба в Стара Загора хаджи Василий записва Васил в тригодишното местно класно училище. Завършвайки втори клас, Васил е преместен в новоучреденото училище за свещеници в Стара Загора. През 1958 г. хаджи Василий се завръща отново в Карлово. Пострижението на Васил е извършено в деня на св. Екатерина на 24 ноември 1858 г. в Сопотския манастир „Св. Спас”, при което Васил Иванов Кунчев приема монашеското име Игнатий. На следващата 1859 г., при посещението си в Карлово, Пловдивският митрополит Паисий възвел в архимандритско звание хаджи Василий и в йеродяконски чин монаха Игнатий. Всички гореизложени данни намираме  у следните автори : Иван Унджиев, „Съчинения”, Иван Панчовски в Сборника Априлското въстание  и БПЦ, издаден през 1977 г.  Захари Стоянов в своите съчинения описва възвеждането в йеродяконски чин на монаха Игнатий. Архимандрит Горазд пише в сп. Духовна култура през 1981 година : „На 7 декември 1859 г. в манастира „Св. Спас” при Сопот, Левски приема пострижение и безукорно спазва дадените монашески обети за послушание, целомъдрие и нестижание, на Великден, 1864 г. на поляната Алтън чаир, западно то Карлово, йеродякон Игнатий моли приятелите си Христо Василев Пулев и хаджи Георги поп Христов да отрежат косата му, защото от този ден ще се посвети на националното дело”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    . Възрастта на Дякон Игнатий е двадесет и четири години. В писмо до Анастас п. Хинов от 25 август 1872 година, Васил Левски пише : „Аз съм посветил себе си на отечеството си още от 1861 – во лято да  му служа  иработя по народната воля”.  През нощта на 3 март 1862 година Васил Левски напуска метоха прицърквата „Св. Богородица” в Карлово. Пристигав Ниш при своя приятел  Генадий, дякон на светогорския изповедник  архимандрит Виктор. И двамата постъпват веднага в първата легия на Г. С. Раковски. Васил Левски е с прочутият Панайот Хитов, храбрият Стефан Караджа, дядо Ильо войвода, Васил Друмев (бъдещият митрополит Климент), д-р Павлович, Иван Касабов. Завърнал с епрез 1863 година от Белград в Карлово, Левски пома служението си като дякон в църквата.  За своите действия и организаторска дейност в легията разбират младежите на Карлово. Всички по-будни и жадни за свободен живот са около дякон Игнатий в карловския храм. Дякон Игнатий е задържан от местните власти, откаран в Пловдивския затвор. След три месеца е освободен по застъпничеството на пловдивски първенци.  През есента на 1863 година Левски заминава за Пловдив и постъпва в училището на Йоаким Груев. Тези сведения намираме у Иван Унджиев. В събота срещу Велкден на 1864 г. дякон Игнатий взема участие в последната си тържествена пасхална служба в Карлово. Заедно със свои верни приятели излиза извън града в местността „Алтън чаир”, като сваля расото и отрязва косата си, която грижливо завива в кърпа и слага н пазвата си. Така е записал Иван Унджиев в своите съчинения през 1945 година. Завърнал се в къщи, изважда кърпата с косата, подавя я на майка си Гина Кунчева.  На Второ Възкресение Васил Левски присъства в църквата и частва в богослужението, но само като певец, облечен в цивилни дрехи.  На връх Гергьовден 1864 г. се улавя за учител  и църковен певец. Това свидетелства неговият приятел Петър Попов. Записал ги е Захараи Стоянов. През пролетта на 1866 година Левски емигрира в Румъния. На път за Румъния се среща се в село Конгас със свещеник (поп) Харитон. Запознава се с тревненския зограф Цаньо Захариев, който заедно с баща си му помогнал да бъде назначен  за учител в с. Еникьой (Добруджа).  През пролетта на 1867 г. Васил Левски се озовава в Румъния и по препоръка на Раковски, Панайот Хитов назначава Левски за свой знаменосец. Така през нощта на 28 април четата преминава Дунава при Тутракан, помеа път през Балкана и след многократни схватки с турски потери на 4 август 1867 г. преминава в  Сърбия. Влиза в втората българска легия и се запознава с Аннгел Кънчев. Търсейки помощта на Найден Геров да напусне легията, Левски желае да премине в българска територия с малка чета. Идеята му не се осъществява поради здравословни проблеми. В Блеград, Левски е опиреран и остава на лечение.  На 8 октомври 1867 година умира Г. С. Раковски. Следва и преминаване н ачетата на Хаджи Димитър и Стефан Караджа в българските земи. Димитър Ценович, касиер на „Българското бощество” в Букурещ предоставя на Васил Левски 30 турски лири и той предприема първата си  проучвателна  обиколка на 11 декември 1868 г. из България, която завършва на 24 февруари 1869 година.  Добродетелните дружини в Букурещ , чиито членове били българи разполагали с много пари, през 1867 г. дали на българските чети за издръжка и въоръжаване 160 лири. Още известните чорбаджии в Троян Нено и Минко Пеновски дават по 10 и 5 лири за комитетската каса. Отец Пахомий, игумен на малкия Дряновски манастир дава 70 лири, а 100 лири дава отец Даскал Аверкий, игумен на манастира „Св. Йоакив Осоговски”. В Букурещ, Левски заедно с Иван Касабов, редактор на в-к „Народност” съставя и отпечатва прокламация „Към българския народ”, подписва я от името на „Привременното правителство”, което щяло да бъде основано и я скрепя с неговия печат. Втората обиколка на Васил Левски из България  е с начална дата1 май 1869 година. Създават се  основите на революционната организация из цяла България. На 26 август отново се завръща в Букурещ. Така до 26 май 1870 година Васил Левски полага усилия да убеди емиграцията да възприеме неговите планове и да обедени своите революционни сили в единен център за общи планови действия в името на свободата. Създаден е БРК (1870 г.). На 27 май 1870 г. Васил Левски навлиза в България. За център на организацията Левски избира гр. Ловеч, чието географско местоположение го прави удобен и сигурен стратегически пункт по пътя от Тракия за Северна България  и Румъния.  През втората половина на 1870 година и първата половина на 1871 година Левски изработва проектоустава на т.н. „Нареда на работниците за освобождение на българския народ”. За втори път Левски посещава българите в Цариград в края на лятото на 1871 година. През коледните пости, 1871 година Васил левски дошъл в СтараЗагора. Свещеник Минчо Войводата (Кънчев) описва имената на организационните комитети  по градове : Търново- Асен, Русе- Кубрат, Сливен – Славомир, Лясковец 0 Аспарух, Варна- Иреремия, Котел – Софрония, Стара Загора – Атил, Разград – Мирослав,  Траян – Боян, Шумен – Крум, Плевен – Любомир, Ловеч – Иван Шишман, Пазарджик – Докум, Пловдив – Дилян, Сопот – Самуил, Ряхово – Нотов, Никопол – Стомир, Лом - Паланка (Амасия), Тулча – Рашомир, Етрополе – Драко, Враца – Борис, София - Роман, Орхание – Сарсаул, Тетевен – Кардан, Свищов – Алцеко, Габрово – Перун, Одрин – Гръмник, Хасково – Цоко, Арабаджиево – Попово. Поучавайки в Стара Загора, Левски насърчава хората, че центъра на комитетскит есъбития трябва да се преместив с. Арабаджиево.  Това пише свещеник Минчо в своята „Видрица”. Пловдивският митрополит Максим е бил верен сътрудник на йеродякон Игнатий в революционното дело. Митрополит Максим пише, че  в началото на 1872 годино Дякон Игнатий пожела да се причасти. Това става в Сопотският девически манастир, гдето с екриеше Апостолът – Дякон, в зимника на килията на монахиня Христина, негова леля. В нейната килия се шееше революционното знаме. Сестра на майка му Гина. Свещеник Енчо намира Дякона да чете причастните молитви пред иконата при запалено кандило и две вощеници. Аз – дякон снех от рамото си  орара и го подадох на Левски, който, облечен в расото на леля си Христина, го постави на рамото си  и с епричасти, като дякот от светия потир. След това тайнодействие ние със свещеник Енча се върнахме вв храма за „Со страхом Божиим”. Това беше последното ми виждане с Левски, мише митрополит Методий, Пловдивски. Уместно е да се отбележи, че в Карлово Дякон Левски е имал моралната и материална подкрепа на семейство д-р Киро Попови и на брата на Киро Попов – Константин, бъдещият Врачански митрополит Константин. Левски подготвя и работи за свикването на Общо събрание на революционните дейци от България и чужбина, което било проведено от 29 април до 4 май 1872 година в Букурещ. То изработва програма на БРЦК, разглежда и приема  подготвения от Левски и обсъден вчастните комитети проектоустав, избира Любен Каравелов за председател на БРЦК, а Левски за Главен апостол н ацяла България, Тракия и Македония. На 22 септември 1872 година, без знанието на Апостола и Ловчанския комитет, Димитър Общи организирал обир на държавната хазна в Арабаконашкия проход. Димитър Общи направил опит да тури ръка на около 125,000 гроша равни на 105 златни лири.  След залавянето на Димитър Общи, Левски се среща с Константин, който му дава подробни сведения по залавянето на комитетските хора и на Димитър Общи и го е посъветвал да не отива в Ловеч и Троян, а да замине за Цариград, а оттам за Румъния. По предание на Константин  същата вечер Левски остава при дякон богослов и дядо Рафаил игумен на сопотския манастир „Св. Спас”. На 25 декември 1872 година Левски успява да влезе в град Ловеч и остава в дома на Николчо Сирков. Двамата зашиват комитетската архива в самара на коня. На 27 декември 1872 година на път за Търново, придружен от Никола Цветков пренощуват в Къкринското ханче. Където е арестуван.  На 6 февруари 1873 година Васил Левски е обесен.  На 7 ноември 1866 година, в едно писмо написано в главния град на Молдова – Яш, изпратено до Георги С. Раковски в Бкурещ, Васил Левски се подписва : „Дякон Игнатий Левски”.  Свещеник Минчо Кънчев в своят а”Видрица” дава описание за изповедта на Дякон Левски на 5 февруари 1873 година. Васил Левски завършил думите н асвоята изповед пред свещеник Тодор Така : „Отче, поменувайме в молитвите си, йеродякон Игнатий”.  

 
175 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ.                  


                                                                                                        
                                          
                                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Категория: История
Прочетен: 1953 Коментари: 0 Гласове: 0

Трябва да имеме надежди

 


 


Трябва да имеме надежди



Интервю на Соня Димитрова

Стандарт, № 2283, 10 февруари 1999, с.7

 

 

-         Проф. Генчев, нашият парламент навърши 120 години. Какво е значението на парламентаризма в българската история?

-         Историята и психологията на българския парламентаризъм дават отговор на разрухата на България през ХХ век. Фактически нашият парламент води началото си от Оборище по време на Априлското въстание. Хората, които са присъствали там, по думите на Захари Стоянов, сай най-чистите и възвишени личности и най-верните народни представители, които България едва ли някога ще има. Тази оценка на Захари Стоянов се оправдава напълно. След Освобождението, когато руският царизъм наложи една либерална конституция, която обяви България за парламентарна монархия  парламентът се оказа основната политическа сила и власт в страната в края на ХІХ и началото на  ХХ век. И в тази си роля той успя да създаде основите на нова България – подготви законите за нейното буржоазно-демократично развитие, за институциите на новобългарската култура и правата на отделните социални групи. За съжаление този период беше много кратък и продължи едва три десетилетия. По време н аличния режим н ацар Фердинанд парламентът бе поставен под натиск и с измененията на Търновската конституция в полза на правата на царя Народното събрание бе превърнато в оръдие на реално господстващи сили извън парламента. И така се стигна до редица решения и проекти, които доведоха до провала на България.

-         Ще споменете ли по- важните от тях?

-         Например създаването на Балканския съюз – едно несмислено и неосигурено от международна гледна точка обединение, което въвлече България вМеждусъюзническата война и тя отиде да бие турската армия на изток, а остави българите в Македония и Тракия под ръководството на Сърбия и Гърция. В резултат се стигна до записването на първия акт  на национална капитулация и България се раздели с огромни части от своята земя  и своя народ. Тя остана една малка, незначителна държава с второстепенна роля. Така беше анулирана историческата мисия на българите като най-масоваата национална група на Балканския полуостров. Или да вземем въвличането на страната ни в Първата световна война, завършила с Ньойския договор – реквиема на българския национализъм, края на България като могъща държава и разпръсването на българскат анация в границите на съседните балкански държави.

Между двете световни войни парламентът се опитва да възсатнови своите функции и права. Но наличието на силни тоталитарни тенденции – комунистическа  и фашистка, в българската политика и стремежът на цар Борис ІІІ еднолично да направлява политическите ходове навън и вътре в страната доведоха до един парламент, който не можеше да защити българските интереси в навечерието на войната. След Втората световна война в условията на  комунистическия режим българският парламент бе лишен от неговите автентични исторически качества и не бе нищо повече от оръдие на диктатурата на пролетариата и комунистическия елит. И отново чрез него се прокараха чужди политически интереси.

-         Може ли да се каже, че след промените през 1989 г. парламентът възвърна най-добрите си демократични традиции?

-         По-точно е да се каже, че беше направен опит да се възстанови парламентарният живот в буржоазнодемократичен порядък. И този опит завърши катастрофално. В праламента влязоха хора, предварително си бяха осигурили икономическа власт чрез заграбване на националните богатства на страната. В политическите партии, които се нароиха близо до две хиляди, проникна огромна маса хора, които се очевидно сметнаха, че сега е времето да се краде и да се уреждат лични и котерийни цели и  интереси. С една дума парламентарният режим не беше възстановен в духа на най-добрите традиции. Българската република с парламентарен характер не успя да се  развие и главно на това се дължи и неуспехът на българския преход.

-         Десетилетието на преход дали въобще ще бъде забелязано  от историята и с какво?

-         Историята забелязва  и доброто, и лошото. Демокрацията в новата българска история е много оскъдна и кратковременна. И когато говорим за българския парламентаризъм, ние се позоваваме на скромно наследство. Колкото до последното десетилетие, мисля, че то ще остане в историята като време на рухване н анационалните институции и разграбването на България, на създаването на една олигархия, кото наложи своята власт и доведе обществото ни до дълбокия трап, на мизерията и унижението. Нашето олщество се разпада, в него доминират лошите сили и то не е способно да определи категорично бъдещето си.

-         Все търсим оправдания в историята или обясняваме чужди сили и собствени управници за съдбата на страната ни, а ние самите като народ не носим ли вина?

-         Носим, разбир асе. Народът ние е виновен за всичко добро или лошо, което се случва в неговата история, в настоящото което предстои. Един народ, който не успява да уреди обществото си и да се съхрани нормално, не може да смята себе си за много умен народ. Той винаги е бил разединяван и противопоставян срещу част от себе си.

-         Те  и политиците ни през всичките тези години не проумяха, че само заедно могат да решат проблемите на страната....

-         Не, те достатъчно добре разбраха, че заедно могат да се възползват и да я ограбят. А това, което излиза на повърхността в митинги, речи, заклинания – няма никаква случайност. Така че те никога няма да се съберат заедно, докато има какво да се дели и преразпределя  от националното богатство.

-         Защо в днешния ни политически елит отсъстват големи личности от рода на възрожденците ни?

-         Българското възраждане е велика епоха на огромен национален и духовен подем.  Тогава българия се връща към славата на нейното минало, към своята европейска същност. В такова време се раждат големи личности – политици, мислители, които прозират дълбоко в бъдещето.Сега това мизерно време не може да роди велики мъже. То създава само мизерни хора –далавераджии, изнудвачи. И така е било винаги в историята – не може една нещастна епоха, десетилетия на разруха и падение да изградят големи, ярки личности. Но българскат адържавност, духът и културата са неща, които съществуват вън и независимо от политиката, макар и в отделни периоди да се съприкосновяват с нея. Тъкмо тези сили, които изразяват интересите на главното, ще изтикат тази мътилка, която движи българското общество към упадък. Убеден съм в това.

-         А интелигенцията, чиито корени са изследвани в дена от вашите книги – какво място й е отредено днес в общестевния живот?

-         Поставена да изплати злините, които свърши българското общество през ХХ век и за това, че не успя да изпълни своята национална мисия. Още в своя зародиш тя бе политически разнебитена. В опита си да догонва напредналия свят по образованост тя се раздели на русофили, франкофони, англофони, туркофони и т.н. И в това разделение лежат големите причини, които доведоха до разпада на нова България. Днес интелигенцията ни ев дълбока покруса, тя е изхвърлена от социалния живот. Част от нея попълва каталога на таксиметровите шофьори, друг ис ана уличните търгове и дотам стигат поривите й за възход. В огромнат аси част нашата интелигенция е слабо платена, липсват средства за развитие  на науката, културата  изкуството. Но най-опасното в  този преходе, ако позволим да рухне националното ни образование. Тогава България не може да продължи нормалното си развитие по-нататък и да създаде онзи елит, който утре ще трябва да се яви на фона на историята  и да каже своята дума.

-         След тези мрачни размишления каква перспектива виждате пред странта ни?

-         Трябва да имаме надежди, колкото и да е трудно в момента. Надежди, че нашият народ, живял 13 века на този невралгичен пункт – Балканите, успя да се съхрани като народ. Не бе унищожен нито от седемвековните чужди робства, нито от огромния натиск на източни и западни сили да го разпилеят, да го откъснат от православието. По българските земи са шествали варвари, диваци, кръстоносци и какви ли не, които искатда ликвидират България. Нашата страна се намира на място, където се държи ключът на световните дела, и затова и собствената ни история е толкова трудна. Този рефлекс на историческа издържливост, на съобразяване с мястото, на което живеем, източник на вяра, че България ще се запази и в бъдеще. Погледната в по-глобален план, в края на ХХ век под въпрос е  и съдбата на земната цивилизация. Тя  е изправена пред остри вътрешни противоречия, живее над такива смъртоносни оръжия, че никой не знае дали утре една криза ням ад апердизвика гибелта на човечеството.

-         Особено ако живее на Балканите...

-         Балканите отново са едно котило, място на вражди и кръвопролития. Това същ одопринася за безкрайно трудните условия за развитие на българското общество.

-         Предстои парламентът да ратифицира Рамковата конвенция за защита на малцинствата. Със или без декларация, по-важното не е  ли д ас егарантират правата на всички български граждани, а също и да се  изключат всякакви евентуални сепаратистки амбиции. Какво мислите по този въпрос?

-         Правата на българските граждани от чужд произпод винаги са били гарантирани. Българите са едни от малкото народи на Балканите и в света, който  не проявява краен национализъм или крайна фобия. След пет века робство ние сме живели тук с огромни турски маси, чиито интереси не са били засегнати в нито един момент. Те са имали училища, джамии, финансова подкреп, привилегии. Национално малцинство е странно понятие. За такова не може да бъде определено население, което е било оставено тук вследствие на война или завоевателство. И това изрично е упоменато в международнит еконвенции. Следователно турците у нас не могат да претендират за правото на национално малцинство. А от другите общности не може да с еочаква опасност, затова сме  и толкова толерантни към тях.

-         Най-важният въпрос за вас като историк?

-         Да се създава национална културна среда, която да отгледа истински историци, и те да отразяват точно и обективно българскот оминало. За да се спре с това вечно нагаждане на историята като политически инструмент, тази политико-публицистична изплезица на българското развитие, която е вредна за нашето духовно съвземане.

 

Интервю на Соня Димитрова

Стандарт, № 2283, 10 февруари 1999, с.7

 

 

 

Категория: Други
Прочетен: 1448 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 08.02.2009 23:12


НЧ"ХРИСТО СМИРНЕНСКИ", село Здравец, Община АВРЕН,
Честитят Рождесдтво Христово  иНовата 2009 година на всички читалищни дейци и
самодейци!




Читалищен и самодеен състав при НЧ"Христо Смирненски" със секретар г-жа Неделчева, кметицата на село Здравец Паунка Коларова, народната певица Добра САВОВА и майстора на акордеона Димитър СТОЙКОВ - 21.12.  2008 г.
















Спомен с народната певица Добра САВОВА


И още снимки с народната певица Добра Савова

 Честит празник на всички читалищни дейци!



Категория: Други
Прочетен: 1938 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 30.12.2008 22:10


Самоден състав при НЧ"Христо Смирненски", село Здравец, Община АВРЕН
Празнична програма посветена на Рождество Христово.




Самодеен състав при НЧ"Христо Смирненски", село Здравец, Община Аврен



Поздравителен адрес до всички жители и читалищни дейци  исамодейци
на Община Аврен по повод Рождество ХристовоИванка Неделчева - Тодорова, 
читалищен секретар при НЧ"Христо Смирненски", село Здравец.



 

Сняг се сипе, Коледо ле, над поля и над гори, във огнище, Коледо ле, бъдник весело гори. Както свети, Коледо ле, във огнище пламък злат, тъй да свети, Коледо ле, любовта по целий свят. Както сипе, Коледо ле, Бог снежинките безспир, тъй да сипе, Коледо ле, в къщи добрини и мир, както рони, Коледо ле, Господ снег от сивий свод, тъй да сипе, Коледо ле, в къщи той имот и плод!
"Благослов” от Асен Разцветников



Самодеен  състав при читалище "Христо Смирненски", село ЗДРАВЕЦ, 
Община АВРЕН, Варненска област


Самодейците при НЧ"Христо Смирненски", с. Здравец изненадаха публиката с 
коледни обичаи и  сценки.

НАРОДНАТА ПЕВИЦА ДОБРА САВОВА и майстора на акордеона Димитър Стойков
представиха своите най-искрени поздравления за Рождество Христово в песен, музика и текст с много обич за жителите на Община Аврен.


Категория: Други
Прочетен: 3907 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: pavrenski
Категория: Други
Прочетен: 210037
Постинги: 67
Коментари: 17
Гласове: 30
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930