Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.05.2008 22:07 - КЛУБ НА МЛАДИЯ ИСТОРИК И ИЗСЛЕДОВАТЕЛ ПРОФ. НИКОЛАЙ ГЕНЧЕВ ПРИ ОУ”ХАДЖИ ДИМИТЪР” – ВАРНА
Автор: pavrenski Категория: Други   
Прочетен: 1493 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 28.05.2008 23:40


КЛУБ НА МЛАДИЯ ИСТОРИК  И ИЗСЛЕДОВАТЕЛ  ПРОФ. НИКОЛАЙ ГЕНЧЕВ ПРИ ОУ”ХАДЖИ  ДИМИТЪР” – ВАРНА

 imageimage

ПРЕДСТАВЯ

 

БОТЕВ Е КОЛОСАЛНА ЛИЧНОСТ И ЗАСЛУЖАВА СВОЯ ДЕН В НАЦИОНАЛНИЯ НИ КАЛЕНДАР


image

Проф. Генчев, какво би трябвало да чества българския народ на 2 юни? По едно време той бе Ден на Ботев и падналите в борбата против фашизма и капитализма, после се прибави и загиналите в Отечествената война.

            - 2 юни в нашата празнична система се е появил и затвърдил като Ден на Христо Ботев. Според мен не са необходими никакви други добавки, тъй като на всеки българин е известно, че Ботев е един от най-великите синове на България, най-завършения поет на български език, един от съвършенните публицисти и един от ръководителите на  българската националноосвободителна революция. Изобщо Ботев е колосална личност, която сама по себе си заслужава да има един ден за честване в националния календар. Глупостта на нашите управляващи отколе  е била да се възползват от величието на националните ни герои  и да прибавят към тях всякакви дребосъци и второстепенни личности, които са останали в българската история само с тс това че са се научили да четат  и пишат на български. Следователно ние трябва да отстояваме 2 юни в празничната ни система да остане само като Ден на Ботев. Всички други да си  отделят различни  празничмни дни  и да си ги честват кактто желаят.. Не могат джуджетата да се нареждат до гиганти. Това е смехотворно, но се прави нарочно. Защото представете си как звучи «Аз и Христо Ботев».

 

- Ботев и Левски бяха ту присвоявани, ту разлюбвани от наши политически партии...

- Още преди Освобождението много хора направиха един ненормален опит да противопоставят Ботев на Левски. Като че ли това са два отбора в едно спортно състезание или два коня в едно надбягване. Тези, които стояха на национални позиции, разчитаха повече на Васил Левски,. Даже има един автор, който не е пожелал да си напише името, а се нарекъв Макгъв, който казва, че Левски е великан, а Ботев – една зловеща личност. В периода на тоталитаризма започна обратна  операция – за омаловажаване на ролята на Левски, като национален герой и ръководител на българската национална революция и за възвеличаването на Ботев ззаради неговите  социално-утопичнчески и комунистически тенденции. Особено  много старание в това отношение прояви Тодор Павлов (б.р. – бивш член на Политбюро, академик, председател на БАН.)  Бе създаден образ на Левски като обикновен човек и момче за поръчки, който обикаля страната и изпълнява гениалните замисли на Любен Каравелов. Едно нещо трябва да разберем – че в нашата национална история  и Ботев, и Левски са два гиганта. И никое време – нито преди 9 септември, нито тоталитарния период, нито сега нашите псевдодемократи не са в състояни еда отнемат каквито и да било ценности от единия и да ги предадат на другия.

- В кабинетите на държавниците ни днес обаче висят портретни на Левски...

- Този опит отново Левски да се тачи, а Ботев да се остави под миндера показзва само духовната незрялост на нашата култура и на българското общество. Тези опити трябва да бъдат ликвидирани и да се даде на вескиму своето. Защото ние нямаме толкова мнго имена от такава величина в историята си, та да можем да си играем с тях както си искаме

- Съветът на Европа на семинар тези дни препоръча образа на чужденеца – враг да бъде заличен в новите учебници по история. Така щяло да се промени мвнението на Запада, че Балканите са барутният погреб на Европа?

 

- Тази тема действително  е монго сложна. Трялбва да се знае, че един от основните недъзи на балканското духовно и културно разивитие  е  наличието на силен национализъм, който напомпва един срещу други народите от региона. И този дивашки, неконтролиран балкански национализъм създаде объркано кълбо от противоречия, на базата на които често избухват конфликти. Така че идеята да се потърси едно усмиряване на балканския национализъм сами по себе си е много положителна. Обаче тук се навлиза в  материя, с коята се борави много произволно. Аз не съм присъствал на семинара, но от печата става ясно, че и някои историци пледират да се поправи историята. А историята не може да бъде поправена. Никой няма  да има никаква полза  и никаква поука не може да бъде извлечена от една поправена история. Представяте ли си примерно как би звучало  в учебника : «Освободителните войни на османските турци са разгромили феодалната диктатура на цар Иван Шишман!». Представяте ли си в превратна светлина да се учи османското завлазяване и насилственото поробване на балканските народи, петвековното робство, което задържа Балканите встрани от общото раздвитие на света и на европа. Това означава фактически фалшификация, която ще обслужва само определени цели. Историята трябва да се разказва и учи обекитвно такава, каквато е била, а от нея да  се извлекат необходимите поуки да не се повтарят трагичните събития.

-Указанието  е нашите ученици в бъдеще да учат «за културното общуване между българи  и турци»...

-Културното общуване  е важна тема, обаче Съветът на Европа абсолютно не познава проблемите на Балканския полуостров.. В съвета има много кекави  и абсолютно неподготвени специалсти и експерти, а  аз се срещнах с някои от тях. Защотото съществуването на две култури в рамките на една феодална   империя ,при доминирането на ислямската култура и подчинението на христинска, при ликвидирането на нейните институции не може да бъде предмет на изучаване като братско съществуване под слънцето. Такова твърдение означава да се заличат характеристиките на балканските народи.

- Една от целите на тази препоръка  е младите хора да се научели на толерантност в отношенията си с дургите народи...

- Според мен българският народ е е изключително толерантен и понякога тази негова национална черта е преминавала в национална глупост. Българинът е живял през Средновековието в рамките на своята държава с десетки племена и народи, една  част от които са се размили, друга са били абсорбирани, трета част са изчезнали. Но той българинът, никога не се е проявялал като враг на унищожениетел на тези народи. Второ, българинът никога не е завладявал нито една педя чужда територия земя, макар че голяма част от неговите земи са  били завладявани от съседните народи. Трето, през османското робство  българинът се  вдигна и участва в Гръцката революция, в Сръбското въстание, в румънските бунтове.- Всичко това – преди да извоюва своята свобода. В най-новата ни исстория тази толерантност, това зачитане на интересите на комшията, прерастна в серия политически неразумни грешки, които доведоха до разпиляването на националните културни стойности на България.

            Българинът е последният, който трябва да бъде учен от когото и да било на национална торлерантност.

 

                                                                                                

           Интервю на Тодор Токин

          Труд , № 127, 2 юни 1995 г., с.9
          (текстът е набран от том. ІV  Николай ГЕНЧЕВ
         1992 - 2001 г. Публицистика, изд. Агро Пъблишинг, 2004), преподавател по история  и ФВС Петко Симеонов, ОУ"Хаджи Димитър" - Варна

 




Тагове:   николай,   ОУ,   младия,   историк,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: pavrenski
Категория: Други
Прочетен: 209750
Постинги: 67
Коментари: 17
Гласове: 30
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031